Okos lámpák és zebrák, digitalizáció, ledesítés – a különböző közlekedési módok hatékony kombinálása – ez vár ránk a közeljövőben Debrecenben. Az intelligens csomópontok kialakításán túl a forgalomszervezés is mesterséges intelligenciával valósul majd meg.
Tíz év múlva a gépkocsiállomány negyede elektromos és hibrid hajtású lesz. A város körül 10-11 helyszínen zöld váltók kerülnek kialakításra: itt a városba érkező gépjárművek parkolására és feltöltésére lesz mód, valamint őrzött, biztonságos kerékpártárolók létesülnek majd.
Fontos feladatot jelent a MÁV, a Volán és a helyi közösségi közlekedés menetrendi összehangolása, új városrészi központok kialakítása, minél gazdagabb szolgáltatásokkal.
A város közösségi közlekedésének zöldáram-ellátásáról két napelempark fog gondoskodni.
A fenntartható városi mobilitás elengedhetetlen eleme a kerékpár, ezért további kerékpárút-fejlesztések lesznek, és a közlekedés eme módjának további népszerűsítése fontos feladat a jövőben is.
Debrecen a nem túl távoli jövőben – határon átnyúló értelemben is – régiós központ lesz. A közlekedésfejlesztési elképzelések kidolgozása során tehát az agglomerációs települések szempontjaira is figyelmet kellett fordítani.
Mindez a Future of Debrecen JövőMűhely program 4. pódiumbeszélgetésén hangzott el.
Résztvevők – Oletics Zoltán, Debrecen Fenntartható Városi Mobilitási Tervének szakmai vezetője, Iski László közlekedési mérnök, Balázs Ákos városüzemeltetésért és zöld ügyekért felelős alpolgármester, Varjú Tamás, a Mastiff Kft. ügyvezetője, a Mastiff Cargo Bike megalkotója.
– Gábriel –