Az Európai Bizottság döntése értelmében az unió tagországaiban 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és benzinüzemű gépjárművek gyártását. Az elektromos autók gyártására való átállás új versenyhelyzetet szül, amelynek azok az uniós tagországok lesznek a győztesei, amelyek a lehető leghatékonyabb stratégiával és sebességgel alkalmazkodnak a piaci változásokhoz. A magyar kormány is ezt tette, amikor az akkumulátoripar terén a nemzetközi élvonalba igyekvő stratégiát alakított ki.
Magyarország a nyugathoz tartozik, viszont jelenlegi kormánya tökéletesen méri fel geopolitikai helyzetünket, miszerint, csakis akkor nem leszünk gazdaságilag sokadrangú, nyugati kis ország, ha képesek vagyunk arra, hogy ide hozzuk a keleti tőkét és tudást, amely sok esetben csak nálunk vagy elsősorban nálunk érhető el a nagyobb nyugati országok számára.
Ezek a gyárak nemcsak a magyar családok tízezreinek adnak majd munkalehetőséget, versenyképes béreket, hanem jelentősen csökkenteni fogják az ország keleti és nyugati részei közötti életszínvonalbeli különbségeket is.
Hogyan fogadja a CATL-t Európában a szakma és a politika?
A szakma imádja, odáig és vissza van a CATL innovatív, környezettudatos technológiájáért az autóipar Európában.
Csak néhány díjat említsünk:
-2023. november 9-én Nobel Sustainability Trust, fenntartható gazdasági-díjat nyert a CATL alapítója, Dr. Robin Zeng.
-2023. júliusában az Európai Szabadalmi Hivatal, a CATL vezető kutatójának, Wu Kainak ítélte oda az uniós országokon kívülről érkezőknek járó “Európai Feltaláló” elnevezésű díjat.
-2023. december 14-én a CATL harmadik, lijangi üzemét is a Global Lighthouse Network tagjává választották. Ezzel a világon egyedüli akkumulátorgyártóként dicsekedhet a kínai cég.
– A CATL nyerte el az AUTOBEST TECHNOBEST 2024 nevű elismerést is. Idén első alkalommal részesült akkumulátoripari termékinnováció a rangos elismerésben.
A politika szempontjából és itt szögezzük le, hogy a világgazdaságban rendkívül heves verseny zajlik az USA és Kína közt. Ebben pedig egy, a Kínával is együttműködő, kis európai ország könnyebben kerülhet két tűz közé, mint egy nagyobb tagállam, amely esetében az embernek néha az az érzése, hogy inkább Washingtonból írják programját, mintsem saját fővárosában. Mindezek tudatában viszont érdemes megközelíteni ezt a témát is.
Franciaországban, Lengyelországban és Németországban sorra épülnek milliárd eurós akkumulátorgyárak, és náluk is megjelenik közben az ázsiai tőke. Ezekben az országokban, persze, minden rendben van.
A CATL a németországi Türingiában építette fel első európai üzemét. A beruházást tárt karokkal fogadta a baloldali, zöld-szocialista kormány, ahogyan a közvélemény is. Semmilyen politikai vagy környezetvédelmi alapú riogatás nem történt. A gazdasági miniszter, Wolfgang Tiefensee szerint, a türingiai gyár az elmúlt évtizedek legfontosabb beruházása. Anja Siegesmund, a tartomány zöldpárti környezetvédelmi minisztere nagy örömmel adta át 2022 áprilisában a CATL-nek a működési engedélyeket. Siegesmund azon dolgozott, hogy minél gyorsabban elkezdhesse termelését az üzem.
Értik, ugye? Nem? Na akkor kicsit másképp mondom.
A német zöldpolitikus – aki valószínűleg elhivatottan végzi a dolgát – azon ügyködött, hogy minél hamarabb megkapja az engedélyeket a kínai gyár, míg a magyar baloldal és a külföldről pénzelt baloldali szervezetek mindent megtettek azért, hogy Magyarországon az engedélyeket ne tudják átvenni vagy csak minél lassabban, minél több gáncsolást és mesterségesen kreált botrányt követően. Sokszor láttunk már arra példát, hogy pont az ilyen botrányok miatt az unión kívüli befektetők, a nagy ellenállás miatt más országba telepítették gyáraikat.
A népesség és gazdaság terén hozzánk nagyon hasonló tendenciákkal bíró csehek beragadtak a rajtnál az akkumulátoripari beruházások iránti versenyben. Amikor 2023-ban megakadtak a tárgyalások a Volkswagennel, a balliberális cseh kormány ősszel bejelentette, jelentős akkumulátor-gyártó ország kíván lenni Csehország. Az autógyártás terén jelentős volumenű csehek ipari minisztere, Jozef Sikela azt nyilatkozta, öt lehetséges, az akkuszektorban érintett befektetővel tárgyalnak. és valószínűleg nagy örömmel fogadnák a kínai CATL-t is.
Szóval első nekifutásra ennyi…