Hiába számítanak az autógyártás fellegvárainak, most kapkodnak a túlélésért, mert kimaradni látszanak az elektromos autógyártásra való átállásból. Egyik ország sem lépett időben. 260 ezer, valamint 350 ezer ember dolgozik a szlovák és cseh autóiparban – most ugyanennyien aggódhatnak munkahelyeikért.
Egyik országnak sem sikerült ugyanis olyan gyártókat, befektetőket bevonzaniuk az elmúlt években, amelyek az elektromos autógyártásban vesznek részt. Hiába született meg már évek óta az az európai uniós döntés, hogy 2035-től nem lehet forgalomba helyezni benzines vagy dízel meghajtású gépjárműveket, a cseh és szlovák kormányok mintha szemet hunytak volna efelett.
Mostanra azonban egyértelműen látszik, hogy azok az országok fogják tudni meg- vagy átmenteni autóiparukat az elektromobilitás korszakába, amelyek időben felismerték az új igényeket, és elkezdtek megfelelni az uniós elvárásoknak is. Ilyen országok például Franciaország (ahol Macron az amerikai Szilícium-völgy példájára egy akkuvölgyet igyekszik kialakítani[1]), Lengyelország (amely a globális akkugyártási kapacitások 6%-át adta 2022-ben), és Magyarország, amely már most a világ élvonalába tartozik az elektromobilitáshoz kapcsolódó gyártási kapacitások tekintetében.[2]
A magyar kormány időben lépett, és ezer számra jönnek létre újabb munkahelyek az autóiparban, amely a GDP egyötödét adja[3]. Eközben a cseh miniszterelnök csak tavaly jutott arra a felismerésre, hogy „az autóipar elektromobilitásra való átállása stratégiai fontosságú az ország számára, mivel az autóipar közel 300 milliárd dollárt képvisel a cseh gazdaságban, és emellett ez az ágazat jelenleg a legnagyobb munkaadó és exportőr.”[4] „Bezzeg” Szlovákiában pedig 85 ezer munkahely szűnhet meg az elektromobilitási váltás és az elhibázott gazdaságstratégiai döntések miatt.[5]
Nem is csoda, hogy a CATL debreceni beruházásának bejelentésekor az akkor pénzügyminiszterként funkcionáló Igor Matovič Facebook-bejegyzésben gratulált nekünk, magyaroknak, és ezt írta: „Magyarország rakétaként száguld, és Szlovákia úgy néz ki mellette, mint egy szegény rokon.”[6]
Hát igen… csak Debrecenben közel 30 ezer új munkahely jön létre 2030-ig, amely elsősorban az elektromos autógyártásban résztvevő cégeknek köszönhető. Ahogy a magyar kormány, úgy a debreceni önkormányzat is tudta azt, és időben fel is ismerte, amit a szlovák és cseh kormányok nem: aki lemarad, az kimarad.
1.Forrás: https://www.lemonde.fr/en/economy/article/2023/05/12/northern-france-dreams-of-becoming-europe-s-battery-valley_6026479_19.html
2.Forrás: https://evmarketsreports.com/poland-and-hungary-emerging-in-global-battery-supply-chain/
3.Forrás: https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2023/11/nagy-marton-megduplazhatjuk-2030-ra-a-magyarorszagon-jelen-levo-kulfoldi-tokeallomanyt
4.Forrás: https://mandiner.hu/kulfold/2023/11/eszbe-kapott-csehorszag-belehuzna-az-akkumulatorgyartasba
5.Forrás: https://www.portfolio.hu/gazdasag/20240109/az-elektromos-autok-sotet-oldala-rengeteg-munkahely-szunhet-meg-szlovakiaban-661719
6.Forrás: https://index.hu/belfold/2022/08/13/igor-matovic-szlovak-penzugyminiszter-magyarorszag-kijelentes-kinai-gigaberuhazas/